Nie trzeba być trychologiem lub lekarzem dermatologiem, by wiedzieć, że krzem ma znaczny wpływ na kondycję włosów. Wiele reklam zachwalających suplementy troszczące się o nasze fryzury, paznokcie i cerę akcentuje występowanie właśnie tego pierwiastka w swoim składzie. W dzisiejszym artykule na blogu SecondHair Clinic przyjrzymy się właściwościom krzemu i jego wpływowi na porost włosów.

Powtórka z Mendelejewa

Nawet jeśli nie oglądamy telewizji, odrzucamy prasę, gardzimy internetem i nie włączamy radia, a tym samym nie narażamy się na natarczywe przekazy reklamowe, większość z nas kojarzy krzem z lekcji chemii. To jeden z najbardziej popularnych pierwiastków (symbol Si w układzie okresowym) wykorzystywanych przez chemików w różnego typu reakcjach. Należący do półmetali pierwiastek jako pierwszy opisał Francuz – Antoine Lavoisier. Innym znanym nazwiskiem kojarzonym z krzemem jest Szwed – Jöns Jacob Berzelius, który w pierwszej połowie XIX wieku otrzymał czysty krzem z krzemionki. Ten mikroelement znajduje się zarówno w glebie, litosferze, jak i wodzie. Dość powiedzieć, że jest drugim po tlenie najczęściej występującym pierwiastkiem w naturze. Jego atomy są podobne do atomów węgla.

Wszechstronny jak krzem

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że krzem jest pierwiastkiem niezbędnym do życia. Jest on ważnym budulcem tkanki łącznej – a więc tworzywa wchodzącego w skład m.in. ścian naczyń krwionośnych, ścięgien, błon śluzowych czy skóry. Krzem występuje też w ścianach komórkowych i układzie kostnym. Jego ważną rolą jest wspieranie układu immunologicznego – swoistej tarczy chroniącej organizm przed infekcjami. Dodatkowo krzem wzmacnia kości, stawy, usprawnia regenerację komórek, pomaga usuwać z organizmu toksyczne związki. Działa również przeciwzapalnie, wspiera nerki w prawidłowym wykonywaniu ich zadań. Przede wszystkim jednak krzem ma swoje zasługi dla estetyki – wzmacnia skórę sprawiając, że pozostaje ona jędrna i gładka na dłużej (dzięki temu, że Si bierze udział w syntezie kolagenu, kwasu hialuronowego, elastyny), pomaga uporać się ze zmianami trądzikowymi, wzmacnia paznokcie i działa zbawiennie na włosy. Krzem jest również wykorzystywany w chirurgii estetycznej.

Fryzura krzemem pisana

Popularność krzemu jako suplementu rozpoczęła się wraz z potwierdzeniem jego zastosowania w procesach regeneracji włosów i skóry. Krzemionka (dwutlenek krzemu) chroni łodygę włosa, wzmacnia pukle, zapobiegając zagrożeniu wypadania włosów. Jej pożyteczne dla dermy właściwości przekładają się również na lepszą kondycję skóry głowy i cebulek będących matecznikiem włosów.

Niedobór i nadmiar krzemu

Ewentualny deficyt opisywanego pierwiastka może objawiać się przede wszystkim na jakości cery i paznokci. Pozbawiona minerału skóra może sprawiać wrażenie, że szybciej się starzeje – pojawiają się częste zmiany skórne, kłopoty z gojeniem się ran, skłonności do występowania cellulitu czy większa podatność na zmiany grzybicze, trądzik, pajączki, wypryski i zmarszczki. Ucierpieć mogą także paznokcie, które bez podaży Si stają się kruche, skłonne do złamań i rozdwajania się. W bardziej zaawansowanych niedoborach mogą pojawić się dolegliwości stawów i układu kostnego, a także zwiększona zachorowalność na choroby górnych dróg oddechowych.

Ubytki pierwiastka można zauważyć także na przykładzie fryzury. Głowa organizmu zaopatrywanego w niewystarczającą ilość krzemu może mieć skłonności do występowania łupieżu, rozdwajających się końcówek, a nawet przedwcześnie siwieć. Nie odnotowano jednak bezpośredniego związku między niedoborem krzemu a łysieniem. U dzieci brak krzemu może powodować zakłócenia w procesie wzrastania, a u kobiet bolesne i obfite krwawienie miesiączkowe. Warto wiedzieć, że stężenie krzemu w organizmie maleje wraz z wiekiem. Seniorzy nie dostarczający wystarczającej ilości krzemu w pożywieniu lub drogą suplementacji mogą borykać się z osteoporozą, miażdżycą czy spadkiem odporności organizmu. Przedawkowanie krzemu to biały kruk dietetyki – zjawisko występujące w praktyce w śladowych ilościach.

Występowanie krzemu

Głównego bohatera dzisiejszego tekstu można dostarczać organizmowi w formie syntetycznych suplementów i codziennych posiłków. Pierwsze, w epoce suplementowego boomu, są powszechnie dostępne w każdej aptece bez recepty. Nieco więcej trudu muszą sobie zadać osoby pragnące dostarczyć krzem w zwykłej diecie. Do najbardziej obfitujących w ten minerał składników zalicza się: czosnek, pokrzywę, kaszę jaglaną, szparagi, szczypior, cebulę, podbiał, skrzyp polny, otręby, chleb razowy, poziewnik, rdest ptasi oraz perz. Dobra informacja jest taka, że powszechnie występuje on też w owocach, warzywach i wodach mineralnych. W przypadku problemów skórnych, alternatywną dla suplementów mogą być żele, szampony balsamy i kremy z dodatkiem krzemu.